Branding, domēni un bla bla bla

Šis raksts uzskatāms jau par out-of-date, jo daudzi pieņēmumi ir mainījušies, kā tas tika minēts raksta beigās. Pieredze nāk ar laiku :) Raksts par domēnu iegādes īpatnībām un ieradumiem.

Nesen mxz.lv parādījās jauks ieraksts par domēniem un brandingu. Manai sirdij, protams, ĻOTI tuvas tēmas. Jo arī es pats sev un savām darbībām veicu tādu ReBranding.

Tālāk ieraksts tiks balstīts pārsvarā uz personisko pieredzi, līdz ar to ir arī izskaidrojams pieminēto lapu nosaukumi.

Lai uztaisītu Re-Brand vajadzēs arī kādu laiciņu, jo Tavam lasītājam arī vajadzēs pierast pie jaunā nosaukuma. Pirms gada arī man bija līdzīgas pārdomas, jo mans domēns ir mans niks jeb iesauka(…)[`rolandinsh`], kuru pareizi zināja uzrakstīt tikai draugi. Tā vietā lai pārtaisītu lapu, nopirku īsāku, “vieglāku” un vairāk orientētu domēnu “e-art.lv“, kurš tagad tiek lietots “darba” vajadzībām. Savu (rolandinsh.lv) atstāju kā CV, portfolio un blogam. (@ mxz.lv)

e-art.lv logo

Bet tas ir pirmajai kārtai, jo ar laiku būs jāizšķir, ko likt e-art.lv un ko rolandinsh.lv un kaut kur pa vidu ir arī blogi: šis, rolandinsh.blogspot.com, un “e-art.lv žurnāls”. Tomēr joprojām interesē – pēc kādiem principiem tiek izvēlēts domēna nosaukums?! Citiem tas ir “čataniks, šis blogeru vidū laikam ir visizplatītākais, tās ir vēsturiskās iesaukas, kā man. Otra daļa ir mērķtiecīgi izvēlēties, atmetot vēsturisko momentu, piemēram, miga.lv ar savu aiz.miga.lv vai tas pats nemirst.lv, no kura atceros tādus krutums.nemirst.lv, vai iekš mxz.lv Gunta Krieva pieminētajā komentārā roks.nemirst.lv. Nezinu cik tur stratēģijas vai kā, bet savu e-art.lv gan ilgi loloju. Un laiku pa laikam pārņēma bažas, lai tik vēl būtu brīvs uz manu pirktspējas momentu :) Bija! Jo ar laiku vēlos izveidot attiecīgus subdomēnus, piemēram, alternativ.e-art.lv vai tru.e-art.lv [piebilde 2010-03-02: šie subdomēni tika realizēti uz eArt.lv]. Kaut arī pats domēns ir uzmanības piesaistošs. Līdzīgi man sanāca ar negaidīti iegūtām tiesībām uz kurjers.lv, kurš ir veselas “nozares” vai darbības jomas domēns. Kā zināms, kurjerpakalpojumu veidi ir daudz un dažādi – auto, moto, velo… tad atliek tikai piekabināt to visu pie *.kurjers.lv un lieta darīta. Te gan jāmin, ka nav atsaucības uz šādām “izdarībām”, jo C`mon, cik tad mums to ekpresspasta firmu (man piereģistrētas šobrīd ir 22 un 4 dzēstas no datubāzes), bet cik no tādām būtu gatavas pirkt domēnu. Pirmā līmeņa – jā ir bijuši piedāvājumi, bet subdomēnu, nē. Jo ir jau katrai sava lapa. Un tas ir labi, no uzņēmuma viedokļa. Gan jau ar laiku… jo jau šobrīd, piem., kurjers pēc daudziem jomas atslēgas vārdiem ir pirmajos rezultātos. Tas viss ir OK, kamēr uzņēmums ir mazpazīstams, tikmēr viņam vajag nodrošināt lapas apmeklējumu pēc šiem atslēgas vārdiem.

Mārci Balodis: (…) Latvijā nu jau vairākus gadus firmas izmanto praksi, ka ja ražo logus, tad website saucas logi.lv, ja tirgo lupatas – saucam lupatas.lv. Sākotnēji tas ir labi, atvelk vairāk trafiku, vieglāk cilvēkiem atcerēties. Taču pēc būtības zem tā linka varētu būt jebkurš uzņēmums. Attīstoties konkurencei kļūst svarīgi konkrētā uzņēmuma brends. Un tad tam uzņēmumam, kam links ir uzņēmuma nosaukums būs ieguvējs. Jo rakstot to saiti regulāri tomēr vārds lēnām iespiežas atmiņā. Brand awareness veidojas… [via mxz.lv]

Nesen man pārsteidz Jānis Riņķis (Public Relations Holding), kurš tā vietā, lai liktu blogu zem sava uzņēmuma lapas, izvēlas wordpress.com. OK, viņa raksti iekš nozare(s).lv vēl saprotams. Maybe kaut ko neizprotu šobrīd līdz galam. Manā gadījumā tas pagaidām tehniski nav iespējams, bet pieklājīgam uzņēmumam? Anw… Cita galējība ir nosaukuma izmētāšana “pa visurieni”, šeit es domāju ne tikai Internetu. Teorētiski tas ir tā – saliekam savu vārdu visur, gan jau atcerēsies cilvēks, bet gadās, ka nav norādes uz pašu uzņēmumu/organizāciju. To varētu salīdzināt ar graffiti Rīgas ielās, redzam vienus un tos pašus nosaukumus (“tegus” un “bombas”) visur, bet kā atrast pašu mākslinieku, nav ne jausmas. Izņemot, ja paši to vēlas. Kādam to noteikti gribētos nosaukt par Guerrilla marketing (partizāņu mārketings). Runājot par Interneta vidi, protams, ir tāds jēdziens kā viral marketing, galvenais, lai tādas lietas vienkārši nepārvēršas par spamu (!) un jāatceras, ka internetā vide ir daudz dinamiskāka: atnācu-> ieraudzīju->… un tālāk jau viss ir atkarīgs no tā kā esi sagatavojies pats (sagatavojis savu zīmolu). Ja būs interesanti, paliks, palasīs un pierakstīsies uz RSS (tāds “zvērs” taču tagad ir lielākajai daļai. Uzzini: kas ir RSS?). Nepatiks, parādīsies ziņojums statistikā “Less than 5 secs” par ilgumu lapā. Tātad – jāsagatavojas! Tātad… Pirms uzsākt kaut ko Internetā:

  • padomā
  • padomā kārtīgi
  • sagatavojies
  • realizē
  • attīsti uzlabo
  • DALIES ar lietotāju
  • ņem vērā x-faktoru (!)
  • pasmaidi :)

Raksta saturs laika gaitā var mainīties, uzkrājot pieredzi.

PS ieraksts e-art.lv un mācību vajadzībām.

Izsakies arī Tu